Pití energetických nápojů je v naší společnosti běžnou záležitostí. Jaký je ale jejich dopad na naše tělo? Posvítili jsme si na ně…

Tyto „power limonády“ někteří užívají jako vzpruhu při řízení auta, pro některé se staly každodenní součástí jídelníčku. Opravdu jde jen o „limonádu“ nebo pro nás mohou mít fatální následky?!

Energetické nápoje obsahují podobnou koncentraci kofeinu jako šálek kávy. V jedné plechovce je ho obsaženo v průměru 80 až 100 mg. Mnohem větším rizikem je při jejich konzumaci vysoký obsah cukru; u některých značek je ho až 13 lžiček; a také taurinu. Taurin je derivát aminokyseliny, který je velmi důležitý pro trávení, podporuje činnost srdce a mozku, zlepšuje celkovou koncentraci a pomáhá tonizovat organismus. V kombinaci s cukrem jde o velmi funkční stimulant. Problém nastává v momentě, kdy je ho v těle příliš. V plechovce energetického nápoje ho bývá 1000 – 2000 mg; hranice jeho denní dávky by neměla být větší než 5000 mg. Pokud je překročena, může tělo zareagovat průjmem, poruchami paměti a útlumem centrální nervové soustavy.

Užívání energetických drinků u mladistvých

Podle různých studií konzumuje tento typ nápojů 60 až 68 procent teenagerů; a jejich počet neustále roste, za posledních pět let se zněkolikanásobil. Podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin, patří 17 procent dospívajících konzumentů k rizikové skupině – denně totiž vypijí jeden a více těchto drinků! Riziko hrozí ale i klukům a holkám, kteří je užívají nepravidelně. Důvodem je právě vysoká koncentrace kofeinu a cukru. U dospívajících znamená příjem větší než 3 mg kofeinu na kilo váhy zdravotní riziko. Možnými následky mohou být: točení hlavy, nevolnost, zrychlený tep, vysoký tlak, nervozita, poruchy spánku, srdečního rytmu až po kolaps krevního oběhu. Známé jsou i případy, kdy mladiství po konzumaci energy drinků zemřeli. Ani nadměrná konzumace cukru tělu příliš neprospívá. Pití těchto typů nápojů bývá u dospívajících módní záležitostí, s plechovkou si mohou připadat dospělejší. V reklamách je navíc často propagují hudební idoly a hvězdy YouTube, což celé situaci příliš nepomáhá. Dalším důvodem konzumace je potřeba být fit. Mladiství pak mohou nekonečně dlouho řádit na párty, být ve škole svěží a aktivní, necítí se při učení ani sportu unavení… Podle expertů a lékařů jsou tyto informace alarmující a zvyšují riziko vzniku závislosti u teenagerů. Jde o problém, o kterém se v naší společnosti příliš nemluví a informovanost dětí na toto téma není příliš vysoká. Některé organizace navrhují zákaz užívání energy drinků osobám mladším osmnácti let; diskuze je stále otevřená…

Kdo chce být fit zdravou cestou:

  • Kokosové mléko a voda. Dodají energii a obsahují spoustu vitálních látek, které podporují prokrvení svalů a nervů. Ideální jsou např. jako rychlé doplnění energetických zásob po tanci či sportu.
  • Zelený čaj. Především v čajích matcha a maté je obsažena spousta vitamínů, kofeinu a látky theobromin, která udrží tělo déle vzhůru, koncentrovanější a svěžejší.
  • Minerální voda. I samotná minerální voda pomůže proti únavě. Tělo i hlava budou lépe zásobeny kyslíkem.
  • Zázvor a citron. Tento pálivý kořínek je opravdový powerbooster. Společně s citronem se z něj stává optimální zdroj energie! Pár plátků povařte v půl litru vody, sceďte a po vychlazení přidejte do nápoje citron. Je možné osladit ho lžičkou medu.
  • Smoothies. Tělo posílí zejména ovoce a zelenina, které jsou bohaté na draslík a železo (např. jahody, vodní meloun a špenát). Díky ovocnému cukru se zvýší výkon i koncentrace.
  • Ovocné snacky. Energii lze samozřejmě získat i z čerstvého nebo sušeného ovoce; nejlépe v kombinaci s hrstí oříšků.

Text: Alena Babuková

Foto: depositphotos/Aaron_Amat