Bílý jed, tak se cukru občas přezdívá a o jeho prospěšnosti pro náš organismus či naopak jeho škodlivosti se vede mnoho diskuzí. Diety založené na eliminaci cukru
v těle slaví doslova boom a k jejich dodržování se rozhodla i řada slavných celebrit.

Dříve luxusní komodita, dnes nadužívané sladidlo

Pěstování cukrové třtiny, z níž se cukr vyrábí, historikové datují do období 6 000 let před naším letopočtem do Melanésie, odkud se rozšířílo do Indie a Persie. Cesta cukrové třtiny do Evropy však trvala ještě mnoho dalších staletí…

Cukr se dá vyrábět i z cukrové řepy a ta se v Evropě začala masivněji pěstovat až za napoleonských válek. První výroba cukru u nás byla zahájena po roce 1787 v bývalém konventu zbraslavského kláštera a první cukrovar vznikl o třináct let později v Hořovicích.
 V době rozkvětu tohoto odvětví průmyslu se cukru přezdívalo „bílé zlato“, ale postupem času, kdy jeho spotřeba rapidně stoupala a v souvislosti s jeho konzumací se začala diskutovat možná zdravotní rizika, se ze zlata stal jed.

Kolik cukru je v pořádku?

Názory se liší. Norma Světové zdravotnické organizace je 25 g cukru na den, což představuje asi 5 kostek cukru. Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv je benevolentnější a dle jeho norem by měl cukr tvořit nejvýše deset procent denního příjmu potravin (to může být 8 – 10 kostek cukru). Realita se však od doporučení značně liší a my se „ládujeme“ cukrem mnohem více než bychom měli. Pro srovnání: v osmnáctém století byla spotřeba cukru na osobu přibližně 1 kg ročně; dnes je to více než 35 kilogramů…

Zvýšenou konzumací cukru si můžeme přivodit řadu onemocnění, cukrovkou počínaje a depresemi konče. U dětí může nadbytek tohoto sladidla zapříčinit neklid a podrážděnost. I na krásu má konzumace cukru vliv a milovníci sladkého tak musí počítat s větším výskytem akné či celulitidy.

Cukrfree

Vynechat cukr z jídelníčku zní poslední dobou jako jakési zaklínadlo. A je základním předpokladem nízkosacharidových diet, které jsou momentálně hitem číslo jedna mezi hollywoodskými hvězdami. Proč jsou tak oblíbené? Cukry, v tomto případě jednoduché sacharidy, se dostávají do krve snadno a rychle. Tělu sice dodají okamžitou energii, ale jejich hladina v krvi poté rychle klesá. My dostaneme hlad a chuť na sladké a začneme se točit
v začarovaném kruhu, který vede nejen k nárůstu váhy…  Nejde však jen o to, přestat si přislazovat kávu a vzdát se dortíku po obědě. Kdepak! Cukr je obsažen i ve spoustě potravinách, kde byste ho možná nečekali, a proto je při tomto typu diety nutné pozorně číst složení jednotlivých výrobků.

Kdo ze známých osobností zanevřel na cukr a proč?

Gwyneth Paltrow

Hollywoodská herečka je propagátorkou zdravého životního stylu, a proto se není divu, že je i příznivkyní stravování bez cukru. Podle Paltrowové činí třetinu denního příjmu kalorií cukr
a bílá mouka a naše těla se s takovou náloží vyrovnávají jen těžko. Cukr nás sice okamžitě nabudí, o to větší nastává propad po jeho poklesu v krvi a my cítíme touhu po další dávce. Jde o závislost, díky níž nás mohou začít trápit úzkosti, náladovost a nakonec
i vyčerpání.

Eva Longoria Bastón

Podle herečky mělo skoncování s cukrem pozitivní dopad nejen na její postavu, ale získala
i další benefity. „Cukr je hrozný! A je skoro ve všem: v rýži, ovoci, pečivu… Vůbec není snadné se ho vzdát!“ Longoriová také uvedla, že má díky cukrfree dietě mnohem více energie a o poznání lépe spí. Zdravější stravování spolu s cvičením se herečce vyplatilo
a vypadá o deset let mladší.

Matthew McConaughey

Charismatický herec se rozhodl dodržovat některé principy tzv. paleo diety. Té se někdy říká i paleolitická nebo pravěká a je založena na filozofii, jež hlásá návrat člověka k přírodě
a konzumaci přirozených potravin; tedy masa, ryb, živočišných tuků, zeleniny a ovoce. Držet se této diety znamená mimo jiné nekonzumovat průmyslově zpracované cukry.

View this post on Instagram

hands in the clay

A post shared by Matthew McConaughey (@officiallymcconaughey) on

Jessica Biel

Herečka a manželka Justina Timberlakea má sice postavu, kterou jí lze jen závidět, ale není to zadarmo. Kromě toho, že každý den cvičí, dodržuje také přísná dietní omezení, která zahrnují i vynechání cukru z jídelníčku. Když je herečka pracovně vytížená a je třeba, aby její postava vypadala na filmovém plátně dokonale, odebere z jídelníčku kromě cukru také sůl, pečivo a tučná masa.

Adele

Zpěvačka, která se celoživotně potýká s nadváhou, si v loňském roce před celosvětovým turné najala osobního trenéra. Ten jí pomohl dostat tělo do kondice a zároveň jí poradil jak se stravovat. „Dříve jsem pila deset šálků denně a každý z nich jsem osladila dvěma kostkami cukru. To je dvacet kostek za den! Nic takového už nedělám a mám tolik energie jako ještě nikdy,“ přiznala.

Foto: Depositphotos.com, Instagram