Léto sice ještě není u konce, ale určitě není od věci myslet na to, jak posílit imunitu, abychom s lehkostí “přežili” podzim i zimu. Podívejte se na několik jednoduchých rad a tipů.

Narušená imunita stojí za mnoha zdravotními problémy. Když je totiž snížená, naše tělo se neumí bránit virům, a tak často chytneme každou nemoc, která kolem nás proletí. Jak tedy přírodní cestou posílit imunitní systém, abychom odolali nepříznivému počasí i nemocem v našem okolí?

Co zařadit do jídelníčku

Náš jídelníček by měl být v souladu s roční dobou i krajem kde žijeme. Když vycházíme ze sezónních surovin, třeba jako naši předkové, dostane tělo hodně z toho, co mu dělá dobře a co ho zocelí. Cennou surovinou, kterou doporučuji přidat do pokrmů, je určitě červená řepa, která je mimo jiné zásobárnou železa, draslíku nebo hořčíku. Zinek najdete v nejrůznějších semínkách a oříšcích, takže je zkuste třeba přidat k běžné svačině nebo snídani… Dobré je pomalu začít přecházet na teplou stravu, saláty vyměnit za tepelně upravenou nebo kysanou zeleninu. Večer tělo prohřát třeba hustou polévkou. Při vaření se také nebojte přidat více cibule, česneku a křenu. Všechny tyto ingredience jsou přírodními antibiotiky a posilují náš organizmus.

Bylinky umí čarovat

Také je dobré zařadit bylinky, které posílí imunitu. Zásobárnou vitaminu C je třeba rakytník řešetlákový. Možností jak ho užívat je mnoho – nejlepší je bobulky nasbírat (pozor, abyste je nezaměnili s jeřabinou), omýt, zamrazit a každý den ráno jednu nebo dvě sníst.  V posledních letech u nás také zdomácněla bylinka třapatka nachová, kterou asi spíše znáte jako echinaceu. Ta je dobrou prevencí proti běžným nemocem a spolehlivě posiluje imunitu. Při obraně organizmu ale nemusíme chodit do exotických krajin, využít můžeme třeba šípek, který roste “za humny” a připravit si čaj bohatý na vitamín C. Skvělá je i detoxikační kopřiva, stejnou kúru, která tělu prospívá na jaře, mu můžeme naordinovat i na konci léta. Tedy pít silný kopřivový čaj, zhruba dvě deci ráno i večer. Pokud se zajímáte o asijskou medicínu, jistě znáte skvělé účinky ženšenu, který také doporučuji pít jako čaj, ale bohatě postačí i zázvor, který je u nás velmi populární.

Pár tipů závěrem

Ne, že bych vás snad chtěla obviňovat, že si nemyjete ruce, ale bylo prokázáno, že vysoké procento lidí nevěnuje mytí rukou pozornost jakou si zaslouží. Tím dochází k šíření mnoha infekcí. Ruce bychom si měli mýt po návratu domů, po příchodu do práce, před jídlem i po toaletě… A samotné mytí by mělo trvat asi půl minuty a neměli bychom zapomínat na mýdlo a teplou vodu. Při posilování imunity je ale také dobré vystavit organizmus pořádné dávce čerstvého vzduchu. Procházky přírodou jsou nezbytné pro všechny věkové kategorie. Pokud jsme totiž celý podzim a zimu zavření doma, jsme jako skleníkové květinky, které jsou pak ohroženy každým závanem čerstvého vzduchu. Také je dobré posilovat tělo cvičením: může to být jen pár cviků třeba na bolesti zad, posilovna, běh nebo cokoli je vám příjemné, ale pohyb by měl být aspoň dvakrát týdně na hodinku, aby bylo tělo v kondici.

 

Foto: Profimedia