Psi a kočky v nás vyvolávají různé emoce. Část z nás proto miluje více psy a část zase spíše kočky. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že přes tři čtvrtiny Čechů se označují za pejskaře, necelá čtvrtina za kočkomily.

Jak mezi pejskaři, tak mezi kočkomily je přitom přibližně 30 % těch, kteří nevlastní žádného domácího mazlíčka. Jako nejdůležitější důvody pro upřednostňování psa lidé uváděli, že psi jsou větší kamarádi, poslouchají a dají se vycvičit. Kočkomilové preferují kočky, protože jsou samostatnější, méně náročné na čas nebo prostor.

Nějakého domácího mazlíčka vlastní 71 % obyvatel České republiky, nejčastěji psy (44 %), kočky (29 %) a rybičky (13 %). Ukázal to nedávný průzkum mezi širokou veřejností,
který zároveň odhalil, že naprostá většina české populace (77 %) jsou pejskaři, zatímco zbývající menšina kočkomilové. V případě pomoci zvířatům v nouzi na tom ale nezáleží, všichni pomáhají stejně. Aktuálně pomoci opuštěným zvířatům může každý také v rámci 11. ročníku kampaně „Pomozte naplnit misky v útulcích“. Stačí koupit do 4. 11. 2019 krmivo pro psy nebo kočky vybraných značek, z každé tuny prodaného krmiva poputuje do útulků 65 psích nebo 255 kočičích misek (1 miska odpovídá denní krmné dávce doporučené pro dospělého zdravého psa nebo kočku).

Majitelé i nemajitelé domácích mazlíčků, pejskaři i kočkomilové, pokud jde o zvířata v nouzi, pomáhají všichni bez rozdílu. „Domácí mazlíčci nám mohou přinést do života hodně radosti a dělají náš život hezčí. Proto se snažíme na oplátku vytvořit lepší svět pro ně. Připojte se k nám, pomozte naplnit misky opuštěných psů a koček, zapojte se spolu s námi do kampaně a my za vás naplníme až 350 000 misek v útulcích,“ vybízí Zuzana Lošáková, ředitelka vnějších vztahů společnosti Mars, předního výrobce krmiv pro domácí mazlíčky.

Podle průzkumu si psa majitelé nejčastěji pořizují, aby nebyli sami, jako hlídače k domu nebo pro děti. Kočku si majitelé nejčastěji pořizují, protože jim jí bylo líto v útulku nebo
na ulici, pro děti nebo aby nebyli sami. Zatímco psa si nejvíce majitelů opatřilo přes inzerát, kočku si lidé nejčastěji obstarali od známého nebo někoho z rodiny. Psa z útulku vlastní 11 % majitelů, nalezence mají 2 %, kočku z útulku vlastní 9 %, nalezenou kočku (na ulici, v lese, přišla sama atp.) má 14 % majitelů.

„V útulcích často končí zvířata, která se narodila jako nechtěná, která své majitele omrzela nebo se pro ně stala časovým, finančním či bytovým problémem. I když se útulky snaží postarat o své svěřence co nejlépe, někdy na to nestačí. Na ostatních je, aby útulkům podle svých možností pomáhali,“ vysvětluje Eva Hodek, ředitelka Nadace na ochranu zvířat, a doplňuje: „Nadace na ochranu zvířat je již 11. rok hlavním partnerem kampaně „Pomozte naplnit misky v útulcích“, protože jejím cílem je konkrétní podpora útulků v celé ČR. Vedle toho kampaň nabádá veřejnost k odpovědnému vztahu ke zvířatům, seznamuje ji s problematikou opuštěných zvířat v útulcích a upozorňuje na možnost adopcí těchto zvířat.“

foto: pixabay/Gellinger