Studie prokázaly, že konzumenti kávy a kofeinu v ní, předcházejí mnoha zdravotním rizikům. Vždy je však důležité dbát na množství, a také na způsob přípravy kávy. Typický šálek obsahuje například mnoho živin – vitamíny B1, B2, B3, B5, B9, mangan, draslík, hořčík, fosfor a další velké množství různorodých látek, jako jsou např. oleje, vosky, sacharidy, kyseliny a bílkoviny. Abychom získali všechny tyto pozitivní vlastnosti kávy, musíme dbát nejen na kvalitní kávová zrna, ale i další faktory důležité při přípravě. Bohužel spousta předem připravených instantních a kapslových káv neobsahuje dostatek těchto živin. Proto pro domácí přípravu vyhledejte výběrovou kávu, která vám zaručí kvalitu díky ručně sbíraným zrnům a vysokému standardu při pěstování. Nebo si nechte oblíbený nápoj nechat připravit od profesionálů v kavárně.

„Samotná příprava má přísné zásady, které pomohou získat z kávy prospěšné látky a plnou chuť, proto je žádoucí používat profesionální pákové kávovary, které jsou vybaveny unikátními technologiemi. Významně se na kvalitě projeví způsob mletí zrn, které poskytne vždy čerstvost právě namleté suroviny. Velice podstatnými aspekty jsou také optimální stlačení a extrakce kávy, která by ideálně měla trvat 25 až 30 vteřin. V ten moment jste do šálku dostali pravou kvalitu a blahodárné látky prospěšné vašemu zdraví,“ říká šéfbarista CrossCafe Petr Korbel.

Kde může káva pomoci?

Jaké pozitivní účinky má tedy takto připravená káva na svědomí? Studie ukazují, že pravidelné pití kávy přináší o 65 procent nižší riziko vzniku Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Kofein totiž pozitivně působí na paměťovou výkonnost a pravděpodobně snižuje i tvorbu beta amyloidu v mozku. Terapeutické použití kofeinu v klinické praxi je tudíž jednou z mnoha slibných cest v boji s Alzheimerovou nemocí, proto v současné době probíhá řada klinických studií. Dalším častým onemocněním, kde může podle vědeckých poznatků káva zmírnit negativní příznaky je podle rozsáhlých epidemiologických i experimentálních studií diabetes 1. typu, onemocnění charakterizované zvýšením hladiny krevního cukru. Odborníci uvádí, že 3 až 5 šálků filtrované kávy za den může tedy snižovat riziko rozvoje diabetu 2. typu.

Konzumace kávy totiž zvyšuje aktivitu antioxidačních enzymů a ovlivňuje senzitivitu tkání k účinku inzulinu. Příznivý účinek kávových zrn je také přičítán vysokému obsahu solubilní vlákniny a jak jsme výše zmiňovali, i ve schopnosti zvýšit tělesnou aktivitu a práci metabolismu, čímž napomáhá při redukci tělesné hmotnosti při dietních opatřeních v případech diabetu.

Antioxidanty proti depresi

Významný podíl na zdravé účinky kávy má velké množství antioxidantů, obzvláště jedna skupina, která se nazývá polyfenoly. Tyto látky mají schopnost neutralizovat volné radikály, které zapříčiňují proces poškozování jednotlivých buněk v lidském organismu. Tím se předchází před degenerativními poruchami mozku, předčasnému stárnutí nebo oslabení imunitního systému. Odborníci dokonce tvrdí, že konzumace kvalitní kávy celkově snižuje vznik různých fyzických onemocnění, ale i psychických poruch.

Klinická studie zveřejněná v časopise New England Journal of Medicine v roce 2012 zkoumala po dobu 12 až 13 let návyky u 402 260 pacientů ve věku 50 až 71 let. Ukázalo se, že lidé pijící čtyři šálky kávy denně mají o 53 procent nižší pravděpodobnost depresivních stavů a celkově u nich bylo zaznamenáno dosažení vyšší věkové hranice.

Foto: pixabay.com