„Šokující, perverzní.“ Těmito slovy kritici často označují tvorbu jednoho z nejvýznamnějších návrhářů posledních třiceti let. Francouzský génius Jean Paul Gaultier, známý svým neustálým porušováním pravidel módního průmyslu, navrhuje kolekce jak pro slavné módní domy, tak pod svou vlastní značkou. Dokonce i samotná královna popu požádala Gaultiera, aby vytvořil kostýmy pro její turné. Ale vraťme se nejprve na začátek jeho kariéry…

Narodil se v roce 1952 v Arcueil na jižním předměstí Paříže. Jeho matka byla úřednice a otec účetní. Už jako dítě věděl, co chce dělat, a vzal svůj osud pevně do svých rukou. Dětství trávil především se svou babičkou. Právě v jejím šatníku našel spoustu inspirace pro své rané návrhy: především její růžový krajkový korzet. Tímto kouskem byl malý návrhář natolik okouzlen, že ho později využil pro design svého parfému Classique. Jeho záliba ve spodním prádle došla tak daleko, že pro svého plyšového medvídka vytvořil podprsenku. Kromě přehrabování šatníků nacházel malý Jean-Paul (tak ho pojmenovali) inspiraci i v lifestylových časopisech a televizních pořadech.

Svou první kolekci navrhl už ve svých třinácti letech. Prvotinu věnoval své matce a babičce, ženám, které ho v jeho snu velmi podporovaly. Mladý umělec nikdy neabsolvoval žádnou školu, kde by se návrhářskému řemeslu naučil. Místo toho jako teenager rozesílal kresby známým návrhářům a čekal, zda někoho jeho práce osloví. Štěstí se na něj usmálo velmi rychle a od roku 1970 začal pracovat v módním domě Pierre Cardin.

Snímek z přehlídky haute couture z roku 2012.

Boj s genderovými stereotypy

Od Cardina jeho kroky vedly k Jacquesu Esterelovi a poté do salonu Patou. V druhé polovině sedmdesátých let se konečně cítil být připraven na sólovou kariéru a založil svou vlastní značku. Dál však pokračoval v navrhování kožichů, plavek a kožených oděvů jako návrhář na volné noze. Ve svých návrzích začal jasně dávat najevo, že s klasickým pojetím pánské a dámské módy končí. „Elegance je spíše otázkou osobnosti než toho, co kdo nosí.“ Tylové sukně kombinoval s koženými bundami se cvoky a teniskami. Hned od jeho první přehlídky se mu začalo přezdívat enfant terrible francouzské módy.

Pánská kolekce zahrnuje často i dlouhé sukně.V roce 1978 dostal nabídku od japonského výrobce oděvů Kashiyama, se kterým podepsal exkluzivní smlouvu na návrhy pánské a dámské kolekce pod vlastním jménem. Během osmdesátých a devadesátých let představoval modelky v pánských oblecích a úzkých kalhotách. Muže naopak v sukních a hlubokých výstřizích. Jeho kolekce sklízely obří úspěchy. „V módním světě se od vás vyžaduje, abyste nenáviděli to, co jste předtím milovali. To neumím.“

Během jeho vrcholného období ho však zasáhla osobní ztráta. Jeho obchodní a životní partner Francis Menugue podlehl AIDS. Ačkoli to byla pro Gaultiera velká rána, ještě víc se zabral do práce.

Práce u Hermès

V roce 1990 ho oslovila samotná Madonna, aby ji Gaultier vytvořil kostýmy pro její Blonde Ambition Tour. Mezi nejznámější kousky patří charakteristická špičatá podprsenka, která se vryla do paměti nejen zpěvaččiným fanouškům.

V devadesátých letech rozšířil návrhář své produkty o módní doplňky a parfémy. Na konci devadesátých let se mu podařilo dosáhnout té nejvyšší mety. V roce 1977 představil svou první kolekci haute couture v Paříži. Byl jediným návrhářem, který představil kolekci jak pro muže, tak i pro ženy. A poprvé spatřily světlo světa korzety pro muže. „Jsem za rovnost pohlaví. Když je to pro ženy, tak proč ne i pro muže?“

Nové tisíciletí znamenalo pro Gaultiera novou příležitost. V roce 2003 byl jmenován tvůrčím ředitelem u obchodního domu Hermès, kde zůstal až do roku 2011.

Madonnin kostým od Gaultiera.Konec s kožešinami

O dva roky později navrhl pro francouzský dům La Redoute ikonickou námořnickou kolekci, která je inspirována jeho oblíbenými pruhovanými košilemi. V témže roce představil i kolekci inspirovanou africkou královnou.

Jeho avantgardní návrhy inspirované punkem mu mezi kolegy vynesly přezdívku Prince of Perversity (Princ perverzností). Mezi jeho známé výtvory patří například kožené bundy, šaty a kombinézy s indiskrétními výřezy. Ty pak vytvářely dojem, že místo šatů mají na sobě modelky klec. Mimo jiné do kolekce patřily i topy, které byly vykrojené v linii prsou. Jeho návrhy se staly populárními nejen u Madonny, ale i u rockera Marylina Mansona, Rihanny, Marion Cotillardové i extravagantní Lady Gagy.

Před několika dny Gaultier oznámil, že končí s používáním pravých kožešin. Jejich milovníci  si tak budou muset nechat zajít chuť.

Text: -tya-

Foto: ČTK/AP/Francois Mori , JEAN-GABRIEL BARTHELEMY, JACQUES BRINON, ABACA/MARTINELLI ROBERTO

Redakce magazínu ŽENY DÍVKY.

1 komentář

Comments are closed.