Spánek je opakem bdělého stavu a jeho protikladem je nespavost. Problémy s usínáním jsou dnes stále častějším jevem; přitom lehnout si do postele a zavřít oči nevypadá jako velká věda…


Co je vlastně spánek? Jde o útlumově-relaxační fázi organismu, ve které mozek mění svou činnost, dochází ke ztrátě vědomí a snížení citlivosti na vnější podněty. Svalstvo se uvolňuje, snižuje se tělesná teplota, zpomaluje dýchání a snižuje krevní tlak. Dobře se vyspat je velmi důležité nejen pro naše tělo, ale též pro duši. Kvalitní spánek nás udržuje v kondici a ne nadarmo se říká „prospat se do krásy“. 

Faktorů, které ovlivňují usínání je mnoho. Průzkumy uvádějí, že 50 procent žen a 25 procent mužů pravidelně špatně spí. Zejména stres a zahlcená mysl kazí tento slastný okamžik. Ve stresových situacích dochází k produkci hormonů, které udržují naše tělo v napětí a my máme problém se uvolnit, natož usnout. Dalšími důležitými faktory, které ovlivňují kvalitu našeho spánku, jsou strava a fyzická aktivita. Téma nespavost (insomnie) je velmi široké a zabývá se jím několik lékařských oborů.

Máme pro vás sedm nejzákladnějších tipů, které napomohou blahodárný spánek přivolat…

  • Tip 1: Před spaním by se měl člověk snažit uvolnit a zklidnit mysl, například při józe, meditaci nebo poslechem příjemné hudby.
  • Tip 2: Před usnutím se snažte vyvarovat konzumaci kávy a alkoholu.
  • Tip 3: Místo toho si raději dejte neslazený bylinný čaj nebo teplé mléko.
  • Tip 4: Před spaním nejezte žádná těžká nebo chuťově výrazná jídla.
  • Tip 5: Dbejte na správnou teplotu v místnosti. Měla by být mezi 16 a 18 stupni Celsia.
  • Tip 6: Dejte z ruky smartphone nebo tablet.
  • Tip 7: Nesnažte se dohánět nedostatečný spánek přes den, tím se problém nevyřeší – naopak, zhorší.

… zklidněte svou mysl. Pokud se budete těchto tipů držet, brzy vám bude odměnou hluboký a blahodárný spánek.

 

Autor: Alena Babuková

Foto: depositphotos.com/Wavebreakmedia

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Napište svůj komentář
Vaše jméno