Na květinové burze v Nizozemí, která je otevřena pouhých pět hodin denně, se během této doby prodá okolo 16 milionů řezaných a jednoho milionu hrnkových květin. Nejprodávanějšími květinami jsou růže, které šly v loňském roce na odbyt v počtu 3,3 miliardy kusů. Jejich oblibu potvrzuje také průzkum doručovací květinové služby Fleurop, kde růži jako nejoblíbenější květinu uvedlo téměř 80 % dotázaných. Fleurop proto zmapoval, co vše obnáší dostat květiny na pulty českých květinářství a jakou cestu přitom musí urazit.

Z holandských květinových dražeb, které se chovají podobně jako klasické burzy na finančních trzích, pochází zhruba polovina všech řezaných květin a rostlin na světě. A právě z tohoto důvodu se Nizozemsku říká Květinová Wall Street. Většina nakoupených květin putuje do evropských zemí včetně České republiky (nejčastěji do Německa – 29 %, Spojeného království – 14 % a Francie – 13 %), 10 % je pak letecky přepravováno do Asie, USA a na některé trhy v Rusku. Zisk z prodeje květin vzrostl v roce 2016 oproti předešlému roku o 1 % a vyšplhal se na částku 35,9 miliardy EUR. Růst zájmu je patrný zejména na internetu, například v Německu prodeje stouply o 12,5 %.2 Není tedy překvapením, že nejlepší květinové službě se nachází právě v Německu. To potvrzuje i společnost Fleurop, která je v rámci uskupení Fleurop-Interflora jednou z největších doručovacích květinových služeb na světě. Fleurop-Interflora po celém světě spolupracuje se zhruba 50 000 partnerskými květinářstvími a ve více než 150 zemích po celém světě ročně dodá na 25 miliónů květinových pugétů.

Aukce v Aalsmeeru

Neuvěřitelných 90 % holandského byznysu s květinami probíhá v aukčních domech společnosti Royal FloraHolland, které mají kolem 5 000 členů, 9 000 dodavatelů a na 3 500 zákazníků. Tato holandská společnost celosvětově vytváří, přímo či nepřímo, více než 250 tisíc pracovních pozic. Aukce v nizozemském Aalsmeeru jsou unikátní tím, že ceny květin začínají vysoko nad jedním euro a postupem času se jejich cena snižuje. Čím déle však nakupující čekají, tím více roste riziko, že někdo jiný bude rychlejší a oni odejdou s prázdnou. Tímto způsobem proběhne denně zhruba 50 tisíc obchodních transakcí. „Na konečnou cenu květin na burze má vliv mnoho faktorů. Mezi ně například patří sezónnost, rozměry rostliny nebo počet jejích květů. Ceny samozřejmě stoupají před Valentýnem nebo Mezinárodním dnem žen,“ říká Jitka Mandysová ze společnosti Fleurop.

Cesta na pulty obchodů

Po úspěšném prodeji je potřeba květiny co nejdříve přepravit k zákazníkovi. K tomu byla vyvinuta dokonalá distribuční síť. Ihned po ukončení dražby se květiny třídí, balí a klimatizovanými automobily přepravují do cílové evropské destinace. V případě dopravy do zbytku světa je k dispozici nedaleké letiště Schiphol. Oba způsoby zaručují, že se už druhý den ráno květiny objeví na pultech obchodů cílové země. „Než se květiny na burzu vůbec dostanou, sklízí se jako poupata a jejich stonky jsou v době přepravy ve speciálním roztoku, který pozastavuje vývoj rostliny. A právě díky tomu jsme schopni zaručit, že budou květiny našich partnerů dodány v té nejlepší kvalitě,“ vysvětluje Jitka Mandysová.

Foto: pixabay.com/O12; oleynikkonstantin;_Alicja_

Redakce magazínu ŽENY DÍVKY.