Díky koronavirové epidemii byla v naší republice přijata řada opatření a zákazů. A protože je virus velmi nakažlivý a snadno se šíří, mnoho zaměstnanců se nyní věnuje práci z domova. Takzvaný home office byl dříve brán jako bonus, ale jak se v takovém režimu chovat, když trvá delší dobu?

Pro mnohé z nás je práce z domova zbrusu novou zkušeností a často netušíme, jak se nové situaci přizpůsobit. Zejména tehdy, když máme doma školní nebo předškolní děti, o které je třeba se postarat a navíc jim uvařit. Přinášíme vám malý návod na to, jak se s home officem co nejlépe „poprat“.

Zásady práce z domova:

  1. Pohodlí

Do práce se strojíte do kostýmku, váš obličej zdobí dokonalý make-up a vlasy jsou perfektně upravené? Doma se toho můžete v klidu vzdát, ale pozor! Pro udržení režimu je dobré zachovávat alespoň následující pravidla. Nepracujte v pyžamu! Není nutné zachovávat kancelářský dress code, ale jistou míru upravenosti ano. Zvolte takové oblečení, aby vám bylo pohodlné, například legíny a k nim hezký top. Ani perfektní vzhled není třeba, ale co použít alespoň tužku na oči, řasenku a vlasy hezky upravit? Uvidíte, že se budete cítit lépe a ve finále se vám bude i snadněji pracovat.

  1. Pracovní místo

Najděte si v bytě koutek, který se stane po dobu karantény vaší kanceláří. Není dobré pracovat na více místech, ale mít jedno pevné. Pokud jste majiteli vlastního stolu, máte vyhráno!

Během práce bychom měli mít vše pěkně po ruce. Vyhneme se tím zbytečnému rozptylování, například při hledání propisky, která píše nebo děrovačky. Z pracovní plochy také odstraňte všechno, co by mohlo narušovat vaši koncentraci nebo pokoušet. Zbavte se zbytků jídla, rodinné fotky dejte do knihovny, do skříně uložte svíčky, stojánky a další ozdoby. Eliminujte i cedulky nalepené na monitoru. Zbytečně rozptylují, nejsou praktické ani přehledné.

  1. Časový rozvrh

Soustředit se na práci v domácím prostředí, může být pořádná výzva! Proto je třeba ji dobře zorganizovat, rozčlenit do jednotlivých dní a provádět v pevně daný čas. Myslete i na pauzy, které jsou velmi důležité, a proto je zařaďte do svého plánu. V případě, že máte na starosti školáky a předškoláky, předem si rozmyslete, který čas budete věnovat práci a kdy se pustíte do výuky. I děti potřebují mít pevný rozvrh činností. Motivuje je k práci, a také zachovává naučené návyky.

  1. Vytvořte si to-do list

Sepište si na papír co a kdy chcete zvládnout. Není slastnější pocit, než když můžete odškrtnout na seznamu položku, kterou jste zvládli. Díky tomu máte dokonalý přehled o tom, co už se povedlo, a co je ještě před vámi.

  1. Nepřeceňujte síly

Pokud se vám podaří vše dobře zorganizovat, je možné, že práci zvládnete rychleji, než by tomu bylo v kanceláři. Nepřidávejte si navíc další nálož! Držte se svého plánu a raději se za svou píli odměňte odpočinkem.

  1. Komunikujte s okolím

Udržet si spojení s okolním světem, je v době izolace velmi důležité. Rozmlouvejte s rodinnými příslušníky o tom, jak se cítí, co by rádi podnikli a co je těší. Nezapomínejte ani na přátele a buďte s nimi v kontaktu. Udržíte si tak dobrou náladu a zdravý rozum…

  1. Pravidelně se odměňujte

Za úsilí, které věnujete rodině i zaměstnání, je třeba se odměnit. Každý den si najděte něco, na co se můžete večer těšit. Ať už je to četba knihy, sledování oblíbeného filmu nebo seriálu, nebo třeba objednávka nového oblečení po internetu. Den tak budete končit pozitivně, a to se odrazí i na vaší psychice.

Tip: A hlavně, pokud pracujete online, nezapomeňte včas upozornit manžela 🙂

Foto a video:  Depositphotos.com, YouTube.com