Podzim je období, které pro náš organizmus představuje zvýšenou zátěž. Ubývá zeleně a slunečního svitu je nám dopřáváno čím dál tím méně. V důsledku toho se na podzim cítíme unavení. Navíc nedodržujeme základní pravidla duševní hygieny, a tak mohou náš život negativně ovlivnit deprese. Jak se těmto depresím vyhnout a jak vnést do vyčerpávajícího podzimu více energie, se dozvíte v našem článku.

O podzimních náladách ví své Mgr. Lucie Mucalová, terapeutka pro děti, rodiny a mezilidské vztahy. „Podzim není špatný, ani zlý. Ale lidé často na chladné měsíce nadávají, místo toho, aby hledali cesty, jak si je zpříjemnit. Věčná negace vyčerpává a bojovat s počasím, to je marný boj,“ říká a doplňuje: „Raději zaměřte svou pozornost tam, kde je to užitečné a efektivní.“

Spěte dostatečně

Zkracuje se doba, po kterou je venku světlo a tak náš systém produkuje zvýšené množství hormonu zvaného melatonin. Jedná se o spánkový hormon, jehož hladina se v krvi zvyšuje s nástupem tmy a vrcholí uprostřed noci, aby podpořila spánek. V realitě se to projevuje tak, že jsme v podzimních měsících nastaveni spíše k odpočinku. Ne nadarmo se říká, že spánek je sladký. „Zařiďte si kvalitní spánek a odpočinek během dne. Na podzim a v zimě si hlídejte pravidelný odchod do postele v přibližně stejnou dobu a dodržujte minimálně 7 až 8 hodin spánku. Pomůžete tak vyřešit nejen problém s únavou, ale také s tloustnutím,“ radí terapeutka. Nevyspání logicky zhoršuje náladu a navíc oslabuje správnou funkci imunitního systému.

Vyvážená strava, vitaminy a pitný režim

Nastupující zima naše tělo mírně stresuje, a tak si energii potřebnou k vyrovnávání se s nižšími teplotami kompenzujeme zvýšeným příjmem potravy. Zkrátka a dobře – přejídáme se. Bylo by proto dobré uvážit, jakou stravu si vlastně vybíráme. Pravidlem číslo dvě je zařadit do jídelníčku stravu pestrou a vyváženou, bohatou na bílkoviny, minerály i vitaminy a tělo dostatečně zavodňovat. Potom bude fungovat jednoduchá rovnice: strava rovná se energie, nikoli její úbytek. Budete zdravější, posílíte imunitní systém a vaše pleť bude jen zářit. Vyhýbejte se naopak tučným a těžce stravitelným jídlům, která jsou nezdravá, zanášejí organismus a tím únavu znásobují. Pokud to jde, vymažte z pořadu dne také kouření nebo nadměrnou konzumaci alkoholu, zkrátka příjem jakýchkoli toxických látek.

Slunce, solárium, vitamin D

Dalším pravidlem je nezapomínat na sluníčko. „Jakmile slunce vysvitne, jděte hned ven! Dodá to vašemu tělu chybějící vitamín D, který má pozitivní vliv na zdraví buněk, kostí i orgánů, snižuje riziko vzniku rakoviny prsu, dělohy, plic, tlustého střeva a prostaty, působí proti autoimunitním a kožním onemocněním. Pomáhá také chránit naše vlasy před vypadáváním. Sluníčko navíc nebojuje jen proti podzimní únavě, ale také proti podzimní depresi, protože sluneční paprsky, jsou podporou pro tvorbu serotoninu. Jeho nedostatek se bohužel projevuje smutkem a depresemi,“ upozorňuje Lucie Mucalová. Jestliže je venku dlouhodobě pod mrakem, zajděte si třeba do solárka. Prohřeje vaše tělo podobně jako slunce a nezbytný vitamin D vašemu tělu dodá podobně. V soláriu lze navíc vypracovat individuální opalovací program, který vezme v úvahu typ pleti uživatele, typ solária a dobu opalování tak, aby byla pleť chráněna před spálením, jemuž je třeba se vyhnout jak v soláriu, tak na slunci. Další možností je dodat organismu vitamin D přímo, tedy formou pilulky, kterou zakoupíte v každé lékárně.

Dobijte se endorfiny

Mějte nějakou fyzickou aktivitu. Delší a intenzivní cvičení vám do těla vyplaví endorfiny, hormony, které jsou zodpovědné za pocity štěstí. K tomu terapeutka dodává: „Pohyb ano, ale ten, který vás baví!“ A sportovně méně náruživým jedincům vzkazuje: „Nemusíte dřít v posilovně ani se jinak honit, stačí se trochu protáhnout. Choďte na procházku, čerstvý vzduch je moc důležitý!“

Věnujte se koníčkům nebo kamarádům

Když děláte, co vás baví, svět se hned zdá být o něco veselejší. Soustředěním se na příjemnou činnost odvedete pozornost od negativních myšlenek a budete mít dobrý pocit z toho, že vám něco jde nebo že jste se něco nového naučili. Vyhledávejte společnost přátel, se kterými se můžete zasmát nebo třeba sdílet to, co se vám honí hlavou, co vás zajímá. Přátelé nám mnohdy ukáží pohled z jiné perspektivy a tím můžete nad problémy získat větší nadhled.

Radujte se ze života

„Počasí si nevybírá. Stejnou únavu mohou cítit i ti nejmenší. Ti ale mají dar, že si dokáží hrát, a v těle jim proudí radost. Na což my dospělí mnohdy zapomínáme nebo to častokrát v záplavě každodenních starostí nedokážeme. V chladných měsících je o to víc důležité si uvědomit, co nás dobíjí a naopak vysává a ony vysavače redukovat,“ připomíná Mucalová. Pomůže také pěstovat hezké přátelské vazby s okolím a naučit se umění radovat se z maličkostí. Na světě je přece tolik krásných věcí.

Cvičte jógu nebo meditujte

Zkusili jste již vše, co zde bylo popsáno a stále se cítíte sklesle? Pomůže vám jóga nebo meditace. Je skvělé se po všech denních starostech na chvilku zastavit a dopřát svému tělu zklidnění. Dnes je již pozitivní vliv každodenního praktikování meditačních technik vědecky podložený. Je prokázáno, že meditace mění strukturu mozku. Při jejím pravidelném praktikování 15-30 min denně se stanete klidnějšími, vyrovnanějšími osobnostmi a podzimní chmury se vám raději vyhnou. Mezi některé hlavní benefity meditace patří zredukování úzkosti a zvýšení schopnosti radovat se ze života, ochrana mozku a srdce před škodlivými účinky stresu, zvýšení empatie nebo třeba i zlepšení paměti.

Foto: DepositPhotos