S Jaruškou Sedláčkovou z jógového studia Grain Space jsem si tentokrát povídala na téma, jak být v tomhle uspěchaném světě ženou – lehce. Jaruška na tohle téma vede kurzy jógy a tak jsme jednu lekci nafotili. A já jsem tuhle skvělou učitelku poprosila o krátký úvod a popis cviků, abyste si podle ní mohli zacvičit i sami doma.

„Jsem ráda ženou, ve světě, kde můžu být čímkoliv, chci být sama sebou. Holčičkou nebo chlapečkem se rodíme, ale mužem nebo ženou se stáváme. Ženství v nás, které je dnešní dobou a naší volbou upozadněné, se dá kultivovat pomocí jógových ásan a aromaterapie. To samé, co se naučíme na podložce, se nám posléze reflektuje do běžného bytí. Protože žena má důvěřovat. Občasně vnímám, jak ženy přistupují ke svému ženství jako k autopilotovi nebo podpisu – prostě automaticky. Namísto toho, aby si své ženství hýčkaly a šperkovaly – pozor, myšleno zevnitř. Žena má vést život srdcem, pasivně, neočekávat, neklást odpor a nesmýkat se v situacích, které ji oprošťují od sebe samotné. Věděli jste, že nejtěžší rozhodnutí v životě ženy je nedělat nic? Aby se ženám v nás bydlelo dobře, zkuste se nejprve naladit na sebe jako na malou holčičku. Zkoušejte opět s radostí kreslit, zpívat, nosit sukýnky, natrhat si luční kytičku. Nalaďte se na sebe jako na slečnu dospívající, jak ona se ve vás cítí? Buďte zvědavé k životu, nechejte se překvapovat a buďte bláznivé. Nalaďte se na sebe jako na ženu dospělou. Jak ta se cítí? Žena dospělá si žádá pozornost. Tak ji tu pozornost dejte. Naučte se vědomě pracovat se svým pánevním dnem, učte se sebelásce a to vše se promítne do vaší spokojenosti a zabydlenosti v sobě,“ zakončuje Jaruška svůj malý jógový úvod s poetičností sobě vlastní.

Rozproudění ženské energie

Ve zkříženém sedu zabydlete pravou patu u hráze a levou od kolene pošlete dozadu k hýždím. Zatlačte do kotníků, do kterých se opíráte. Nadechněte se na středu ve své základní pozici a do výdechu se pomalinku s rovnými zády začněte předklánět. Nejprve se zapřete za bříška prstů a poté zkuste celé dlaně, kdybyste cítili, že je to vaše finální varianta, zůstaňte v ni. Pokud ucítíte, že vás zadní linie těla pouští více, nebojte se jít ambiciózněji s ohledem na vaše fyzické lešení do hloubky. Otevírejte stále prostor klíčních kostí, břicho do nádechu i výdechu nechejte měkkou tkání a stejně tak obličej, oblast třísel a řitní otvor. Prodýchejte na 8 dechů. Poté pomalu s nádechem zvedněte trup, zapřete se vzadu za dlaně a medovým stěračovým pohybem přeneste nohy na druhou stranu. Pozice uvolňuje napětí v tříslech, zadní linii, aktivuje pohlavní orgány a vyrovnává dysbalance mezi pravým a levým vaječníkem. Důležité je více než provedení, umět se v pozici maximálně uvolnit.

Vylaďte své bříško

Výchozí pozicí je mlýnek. S nádechem se zapřete za dlaň, kterou máte zabydlenou za hýžděmi a pomalu se začněte pánví zvedat vzhůru. Nahoře ve své maximální nedestruktivní variantě vydechněte a zabydlete se v pozici bez napětí. Opět mějte nejdelší klíční kosti na světě, ramena stažená od uší, uvolněnou přední linii krku a i hýždě. Aktivně se zapřete do chodidel a představte si, že vám teče proud řeky na hýždě, která protlačuje pánev nenásilně dopředu. Pozor, aby tlak směrem vpřed nešel od beder. Nestahujte bříško. Jedna paže se elegantně protahuje směrem ke stropu. Prodýchejte na 8 dechů, pak klesněte s nádechem dolů a opatrně bez pomoci paží nožky vyměňte. Pozice aktivuje linii srdce a činí ho harmoničtější. Uvolňuje napětí mezi žebry, čímž prodlužuje a zkvalitňuje dech. Otevírá břišní linii a pohlavní orgány, které během dne dosti zatahujeme, takže rozproudí energii v této oblasti. Protahuje stehna, čímž je činí opticky štíhlejší a paže staví k objímání.

Roznožení – správné rozložení

V sedu na hýždích si do nádechu otevřete nožky od sebe a jemně se zapřete za paty, aby chodidla neupadla do strany. Jestli je pozice velmi intenzivní pro vás, dejte si deku pod hýždě a do podkolenních jamek, čímž se stane pozice komfortnější nejen pro záda. S nádechem na středu a do výdechu se začněte pomalým pohybem ze strany na stranu předklánět, jako když teče řeka, nestrukturujte pohyb, čiňte pohyb originální dle svých fyzických potřeb. Ve svém maximu se zastavte, ať jste zapřené za jakoukoliv část paží a prodýchejte na 8 – 12 dechů. Pozice protahuje nohy a činí je opět opticky štíhlejší, masivně uvolňuje spodní linii zad, zlepšuje trávení a funkci pohlavních a vylučovacích orgánů.

Vědomé srdce otevíránové cesty

Ze sedu na patách se s nádechem zvedněte vzhůru, srovnejte si kolena na šířku boků, nezatahujte hýždě ani řitní otvor, uvolněte obličej a změkčete břišní linii ne do rozbředlosti, ale aby nebyla nachystána na pozici v tenzi. S nádechem pomalu spusťte pravou paži na patu a levou protáhněte vzhůru. Kdybyste cítili veliké pnutí v bedrech, tak se oběma pažemi za ně zapřete a jen otevřete prostor břicha. Pokud pozice pustí, prodýchejte na jedné straně na 5 dechů, pak se pomalu spusťte půlobloukem přes pravý bok k zemi a odložte se do pozice dítěte na 3 dechy, poté paže vyměňte. Nechejte si opět jemně protláčet pánev dopředu, nikoliv za pomocí beder a po celou dobu intenzivně tlačte nárty a holeně do podložky. Pozice rozvíjí oblast srdce a plic, zlepšuje masivně trávení a především blaženě působí proti zácpě. Vylazuje nervovou soustavu, zpomaluje, mačká minulé a umožňuje přijímání nového jemně a šetrně, neboli žensky.

Zvyšte ohebnost mysli a těla

Z pozice vysokého kliku s nádechem zvedněte pravou nohu vzhůru ke stropu a do výdechu krčte pravou nohu směrem k břichu, pomalým pohybem se v trupu přesouvejte dopředu a odložte koleno na podložku. Pokud kolena nebolí, otevřete chodidlo pravé nohy lehce do leva. Srovnejte hroty pánve, abyste nepadali do strany, protáhněte se půvabně směrem k nebi za temenem hlavy. Otevřete klíční kosti a oblast srdce. Jemně se zapřete za bříška prstů u rukou a prodýchejte na 8 dechů. S nádechem se poté zvedněte zpět do vysokého kliku a nohy vyměňte. Zlepšení plic převážně v jejich elasticitě a kapacitě. Mobilizuje všechny klouby a protahuje svaly dolních končetin, kdy opět vytváří krásný optický vjem na štíhlé nohy. Zlepšuje imunitní systém a tonizuje žlázy s vnitřní sekrecí. Posiluje krk, ramena a stehna, aby byly schopné unést zátěž, která je nám nakládána.

Odpočívám ráda

V lehu na břiše otevřete pravou nohu v koleni, zabydlete ji od kolene do pravého úhlu a odložte hlavu na levou tvář. Paže do upažení v lehkém pokrčení a s nádechem se v pozici rozpusťte, jako byste byli máslem na slunci a do každého výdechu se stávali součástí podložky. Mějte zavřená, netěkavá víčka a prodýchejte na 8 dechů, poté vyměňte a maximálního odpočinku, který tělo masivně regeneruje, čímž omlazuje, se dočkáte.

Foto: fotoraf.cz ;profimedia.cz